Pocenie się jest jednym z najważniejszych sposobów utraty ciepła przez organizm. Osoby z nadmierną potliwością wydzielają pot w ilości znacznie większej niż jest to potrzebne do kontrolowania temperatury ciała.

Jakie są przyczyny nadmiernej potliwości?

Nie wiadomo, dlaczego u niektórych osób występuje nadmierna potliwość, zaś u innych nie. Od około 1/3 do 1/2 osób z nadmierną potliwością ma krewnego z tym samym problemem, co wskazuje na możliwe genetyczne podłoże nieprawidłowości. Nadmierna potliwość jest następstwem nadaktywności jednego z rodzajów gruczołów potowych, należących do gruczołów wydzielania zewnętrznego. Gruczoły tego typu są zlokalizowane niemal na całej powierzchni ciała, ale jest ich szczególnie wiele na dłoniowej stronie rąk, na stopach i pod pachami. Wiele czynników może wywoływać prawidłowe wydzielanie potu. Te same czynniki wyzwalają nadmierną potliwość – jedyna różnicą jest ilość potu.

Nadmierna potliwość jest wyzwalana przez takie czynniki jak:

• ćwiczenia fizyczne
  • ciepło lub zimno
  • alkohol, kawa lub herbata, palenie
  • stres, lęk lub silne emocje
  • niektóre pory dnia

Osoby z nadmierna potliwością mogą wydzielać olbrzymią objętość potu. To oznacza, że ich dłonie, stopy, klatka piersiowa lub pachy (w zależności od tego, której części ciała dotyczy nadmierna potliwość) są stale wilgotne. To utrudnia wykonywanie zwykłych, codziennych czynności i może być przyczyną kłopotliwych sytuacji w życiu zawodowym lub towarzyskim. Należy jednak podkreślić, że nie jest prawdą, że nadmierna potliwość wiąże się z przykrym zapachem ciała. Zapach kojarzony przez niektórych z nadmiernym poceniem się, w rzeczywistości jest następstwem działania bakterii kolonizujących miejsca, w których długo utrzymuje się pot.

W jaki sposób przeprowadza się leczenie nadpotliwości?

Toksyna botulinowa jest lekiem w zastrzykach podawanym do skóry. Jest zalecany w leczeniu nadmiernej potliwości, a przez wiele lat był stosowany w terapii kurczu mięśni oczu, twarzy i szyi. Ponadto, znalazł zastosowanie w leczeniu kurczu mięśni u dzieci z porażeniem mózgowym. Jest to doskonale oczyszczony preparatem białka – toksyny botulinowej typu A – uzyskiwanej z bakterii Clostridium botulinum. Kontrolowany wzrost tych bakterii jest możliwy dzięki nowoczesnym metodom hodowli. Przy użyciu bardzo cienkiej igły, lekarz wstrzykuje mała objętość (0.1-0.2 ml) roztworu toksyny w miejsc oddalonych od siebie o 1 cm, pokrywając równomiernie okolicę obu pach. Sesja leczenia trwa około 30 minut. Po wstrzyknięciu do skóry niewielkiej dawki, toksyna blokuje działanie nerwów, które zaopatrują gruczoły wydzielania zewnętrznego. To zapobiega wydzielaniu przez nie potu.

Efekty kuracji

Odpowiedź na leczenie wykazuje indywidualne różnice. Blokada zakończeń nerwowych pod wpływem BOTOX® utrzymuje się przez 6-12 miesięcy, po których powstają nowe zakończenia nerwowe zastępując te wcześniej zablokowane. To oznacza, że efekt leczenia utrzymuje się przez kilka miesięcy, ale w końcu zanika. Kolejna sesja leczenia może być przeprowadzona po wygaśnięciu efektu poprzedniej, co następuje średnio po 7-12 miesiącach.

Przewiń do góry